lørdag 9. januar 2010

Vi fire på safari

Jula er over og familien har dratt tilbake til Norge, mens jeg er tilbake i Uganda. En liten bildeserie fra feriens desiderte høydepunnkt: Safari!

Men vi åpner med bilde fra julaften.

Men vi kom oss altså over til Kenya like før nyttår og inn i bushen.

Og vi sov i telt. Eller sov og sov - jeg lå og lurte på hvor langt unna hyenene var. Vi hørste dem i hvert fall godt.




Endelig var vi ferdige med alle disse fredelige dyra og vi møtte en sulten løve. Men vi ble etterhvert lei av denne løven og kjørte videre...





Og 50 meter lengre borte hørte vi lyden man ikke vil høre 50 meter fra en sulten løve. Bilen har satt seg fast i gjørma. "Okey, everyone, go out and push" Jeg trodde naturligvis han tullet og lo litt og fant frem mobilen for å ringe etter et helikopter som kunne komme å redde oss, men nei. Vi dyttet.





Vi møtte også på leopard, men da holdet vi oss trygt inne i bilen.





Geopard som ligger å venter på at hjortene skal nærme seg.
Og så rastet vi fredelig under et tre.




Og her var vi med grensa til Tanzania.



Bavianene så vi mange av.



Mens krokodillene var litt sjenerte, men her ser vi en hale. Helt sant!
Elefanter!



Nå forstår jeg hvorfor flodhesten er det dyret som dreper flest mennesker i verden. Styggere dyr med større kjekt skal man lete lenge etter.


Men stort sett er de fredelige.


Og midt blandt alle dyrene lever Maasai-folket. Den eneste afrikanske stammen som ahr ihvaretatt sin kultur helt og som fortsatt lever i harmoni med naturen.
Her ble jeg ønsket velkommen og fikk en løvepelshatt på.

Og de er sykt flink å hoppe.


Inne i et Maasai-hus og det er bygd av kumøkk. Dessuten hadde de både geiter og kyr inne i huset så lukten trengs litt tilvenningstid.


Maasai-barn - og jeg og Hildegunn da.
























1 kommentar: