søndag 7. mars 2010

Hurra for 8 mars!

Når jeg går rundt i nabolaget mitt her i Uganda ser jeg mye. Av og til ser jeg fattigdom, håpløshet og ødelagte liv. Andre ganger ser jeg samhold, livsglede og hardarbeidende mennesker.
I dag er det 8. mars og man skal feire og markere kvinners innsats rundt om i verden. Så i dag har jeg sett litt ekstra på kvinnene rundt meg. Og når jeg går rundt ser jeg verken fattigdom eller håpløshet. I hele, rene klær går kvinnene rund t på markede og selger frukt, og i bodene til kvinnen er frukten alltid fint dandert. Ingenting tyder på fattigdom. De kommer med barna sine på Miles2Smiles om morgenen og leverer unger, gir dem mat og hilser så fint på meg. De setter seg ned på knærne for å vise respekt. ”Wasuze otya, Auntie Betty”. De smiler og ler. Ingenting tyder på håpløshet eller et ødelagt liv.
Men jeg har bodd i Uganda i 5 måneder. Jeg vet at jeg ikke forstår alt, men noe vet jeg. Disse kvinnene har harde liv. Noen er aleneforsørgere, noen har HIV og noen har mistet jobben. Alle er fattige. Likevel smiler disse kvinnen. Dette er kvinner som fortjener å feires! Gratulerer med dagen, alle kvinner!

















Dett er kvinnen jeg beundrer aller mest i Uganda. Hun har gitt opp hele sitt liv for å gjøre livet litt lettere for menneskene i slummen!


























Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar