søndag 21. februar 2010

Det er vanskelig å være 19 år

Jeg er 19 år og sitter i Afrika og prøver å finne ut hva jeg skal gjøre til neste år. Før jeg fyller 20 må jeg bestemme meg for hva jeg skal bli når jeg bli stor. Mens jeg har vært 19 bestemte jeg meg også for å dra til Uganda og jeg dro til Uganda og året har ikke bare vært en dans på roser. Det er hardt å være 19 år.
Mens jeg har vært her har jeg møtt mange nye mennesker og Olivia er en av de. Hun vasker for meg og er også 19 år. Faren til Oliva døde under svangerskapet og mora døde under fødselen. Noen slektninger tok seg av jenta til hun var 16, men da ble hun giftet bort. Da hun var 17 ble hun både mor og enke. Å sammenlikne mine problem med Olivia blir absurd. Jeg sliter med å velge mens hun må gjøre det beste ut av sitt eneste alternativ: å ta de jobbene hun får for å holde seg selv og datteren med mat og husly. Eller husly og husly, hun bor i et skur på 3 kvadrat.

Det er hardt å være 19 år, så derfor gleder jeg meg til å bli 20 for da blir livet sikkert mye lettere. Da skal jeg i hvert fall tilbake til Norge og kan med god samvittighet klage over mine utfordringer i studievalg.

1 kommentar: